fredag 18. september 2009

bli bevist på hva du kjøper



og så et lite blogg inlegg før jeg legger meg, tenkte jeg skulle skimme litt fort over avisen og kalle det en natt men som vanlig var det noe som fanget øyet mitt. Dagens tema går på kles etikk, De som kjenner meg vet at jeg er litt av en sko fanatiker, og da syntes jeg det er supert med slike artikler som jeg leste i dag. i morgen skal jeg gjøre mitt beste for og finne ut litt mere om saken.

Hvor mange av oss er det ikke som har brukt en lapp på et par snæzene joggesko, pumps, eller et par støveletter? vi går pg tenker i en times tid og vurderer om det er verdt den ene og halve dagen det tar og jobbe oss frem til verdien av skoene. Nettopp her kommer temaet inn, verdien av skoen, hva fast setter det? produksjonen, arbeiderne eller de griske folkene i penthouset! *ding ding ding* du gjettet riktig! de griske folkene i penthouset! i denne artikkelen kommer det frem at for hver jogge sko vi kjøper for 1000kr får de som lager dem faktsik bare 4kroner! 4KRONER!!!! det vil si at den tusen lappen vi gir er faktisk nokk til å betale 250folk i lønn for og lage disse skoene, altså er det mulig og lage 250par!! Disse meneskene får ikke nokk lønn for og leve for og ikke nokk med det, de blir TREKT i lønn for og betale fabrikkens strøm regning, renhold, og mat! Fra nå av skal jeg gjøre en liten sak av å faktisk sjekke opp hvor produkter, klær. og sko jeg kjøper kommer fra, f.eks mace´n min den vet jeg kommer fra et firma som bryr seg om miljøet og arbeiderne sine!

les mer om denne tragedien her , og finn ut hvilken merker du kan kjøpe og være trygg at produsenten bryr seg om sine ansatte!

XoXo M

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar