tirsdag 6. oktober 2009

svake penger som styrer verden


Verden blir styrt av penger og penger blir styr av verden, så hva skjer når vi blir uening i hvilken valuta som er idiel og bruke? Hos frisøren i dag var de fokusert på hvor lav dollaren var blitt, og det viser seg at dette var også et hett tema i aftenposten. Jeg er ikke så veldig ekspert på hvordan slik ligger ann, jeg får min lønn i kr, jeg bruker kr og bryr meg bare om valuta når ejg er ute og reiser. Men det er alltid innteresangt å lære mere og skjønne hvorfor ting er som det er.

Olje som er gullgruven til norge blir taxtet med dollar, men når dollaren er lav for vi jo også mye midre penger per fat om vi ikke setter opp prisen. Olje kongeligheten i verden har hatt hemmelige møter i det siste. De rike griske familiene, og sikkert kongerikenorge vil jo ha mest mulig penger for det svarte gullet sitt; og derfor vurderer de nå og kreve andre valutaer for gullet sitt, men hvilken følger vil dette ha?
Usa har handlet fra europa og Asia for penger de egentlig ikke har, altså på et måte kredittkort, og hvis de skal balansere opp dette så vil dollaren være verdt mye mindre, men hvis vi endrer valuta kursen kan usa heller ikke handle så mye som de gjør nå, og mange milioner mennesker må få ny jobb! hvordan blir dette da?

denne artikkelen var ganske bra på og forklare hvordan ting henger sammen. Men hva blir egentlig den beste løsningen?? tror dere det er en god idea og kreve yen eller euro fra amerikanerene? det virker ivertfal som dollaren har tapt ganske mye makt i det siste!

XoXo Rie

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar