mandag 6. juli 2009

middagsgjester hos en som egentlig ikke pleier og lage middag!

De fleste som kjenner meg vet at jeg er litt av en skaphusmor, og jeg stortrives med å slenge i hop en bolledeig en ettermiddag, eller bake noen brett med cup cakes før en innflytningsfest for ikke å nevne en en nydelig varm appelcrumple en litt våt og grå søndagskveld!

men nå følte jeg at det var på tide og "widen my horisons" for og si det på godt norsk og faktisk lage middag. Da er det ikke snakk om å mekke sammen en pizza deig og strø på litt kjøttdeig og grønsaker, eller å lage taco eller annet fix ferdig mat. Her snakker jeg fra SCRATCH! eller nesten da! det det dreier seg om er BLÅSKJELLSUPPE! så nesten fra scratch i og med at jeg løp ikke rundt i oslo fjorden og sanket skjellene selv.

Det du trenger:
(til ca 6pers)

1 rødløk
1 Purre
1/2 hvitløk
smør
1/2 flaske hvitvin (ta gjerne en hel så har du litt vin til maten også)
1matfløte
2 nett med blåskjell
litt pepper

Fin hakk rødløken, purren og hvitløken og fres det lett med en god kladd smør i bunnen av en kjele. Løken skal ikke brunes! hel i 1/4 av en flaske hvitvin og la koke i 3min.
ha i litt pepper og alle blåskjellene. Lekk på lokk å la skjellene steeme i ca 10 min til de åpner seg (OBS! blåskjell som ikke åpner seg skal ikke spises!!!) sil ut kraften og legg blåskjellene i en bolle for seg. bland i matfløten og den andre 1/4 av vinen i løk og blåskjell kraften og la det koke i noen minutter. (Pass på at det er små hull i lokket så det ikke bygger seg opp trykk og lokket sitterfast) når det har småkokt litt hell over blåskjellene og sett det på bordet og du er klar for et herlig måltid! Anbefales med baguett og hvitløkssmør på siden!

pris for dette herlige måltide 250-300kr så bare 50kr pr pers om man har litt spleise lag!

Det var superlett til og med for slike amatørkokker som meg, og smakte heeeerliiiig! og dette kommer fra en som egentil ikke er en super sjø mat suporter! så Anbefales på det sterkeste!


det kommer bilder sen! XOXO

1 kommentar: